Tajomstvá výdatného spánku a nespavosť

Zo všetkých strán môžete počuť, že správny spánok by mal trvať približne aspoň okolo sedem - osem hodín. Telo tieto hodiny nepotrebuje len na to, aby načerpalo sily do ďalšieho dňa, ale aj z mnohých iných dôvodov. Na úvod vás potešíme tým, že každý jeden dôvod iba zlepšuje náš celkový stav.

Žijete dlhšie
Mnoho ľudí si postupne skracuje spánok a po čase fungujú na systéme štvor či päťhodinového nočného oddychu. Takýto krátky spánok sa vám ale vypomstí, a to kratším životom.
Málo spánku totiž ovplyvňuje dlhovekosť a tendenciu žiť dlhšie majú ľudia, ktorí si pravidelne doprajú "správny" oddych.

Pomáhate svojmu zdraviu
Ak málo spíte, oveľa ľahšie podliehate stresu, depresii a podobným nepríjemným stavom tela i mysle. Rovnica málo spánku a veľa stresu je úplne jasná a na jej konci sú väčšinou zdravotné problémy ako napríklad choroby srdca. Štúdie jasne dokazujú, že spánok stres odbúrava a ak spávate dostatočne dlho, máte nižšie vyhliadky na infarkt.

Myslíte lepšie
Určite ste si už aj samy všimli, že nedostatok spánku ovplyvňuje vašu koncentrovanosť. "Zahmlený" pocit a nedostatočné sústredenie má na svedomí nedostatok spánoku, telo v spánku nestihlo vykonať všetky svoje nočné procesy. Je dokázané, že počas nočného oddychu "hľadajú" informácie zachytené počas dňa svoje miesto, vytvárajú sa spojenia medzi starými a novými spomienkami, pridávajú sa pocity i zmyslové vnemy a nabíja sa krátkodobá pamäť. Aj preto sa napríklad pri štúdiu či učení sa nových vecí doslova odporúča správny spánok. Mozog totiž po ňom funguje lepšie a takisto sú lepšie aj naše kognitívne schopnosti.

Zlepšujete svoj výkon
Spánok ovplyvňuje nielen výkon psychický, ale aj fyzický. Ak napríklad športujete, oddych je viac ako len potrebný, no správny oddych dokonca môže súvisieť s vašimi výkonmi. Mladí futbalisti počas štúdie dokázali, že po dvoch mesiacov pravidelného 10-hodinového spánku (aktívny život vyžaduje trochu dlhší spánok) sa zlepšili v behu i vo výdrži. Počas dňa pociťovali viac energie a v jeho závere menšiu únavu.

Udržiavate si váhu
Stále sa točíme okolo toho, že správny spánok vám dodá dostatok energie, a to si veľmi ľahko môžete spojiť aj so svojím stravovaním. Unavení ľudia častejšie siahajú po mastných a sladkých jedlách, pretože nemajú vyváženú hladinu hormónov, ktoré kontrolujú chuť na jedlo. Plus v spánku sa aj spaľujú nadbytočné tuky.

Ešte zopár plusov
Štúdií, ktoré sa venovali spánku, je dostatočne veľa a na záver vám preto pridáme ešte niekoľko plusov správneho dlhého spánku. Zlepšuje sa vaša pozornosť, máte menšiu šancu na spôsobenie dopravnej nehody, zlepšuje sa vaša kreativita, v škole môžete vďaka spánku dostávať lepšie známky, v práci dosahovať lepšie výsledky a v osobnom živote tiež. Možno je to skoro na neuverenie, ale takúto silu má správny nočný oddych. Budík teda odo dnes nastavujte na ideálnych osem hodín a nechajte sa vaším spánkom ovplyvňovať iba pozitívne. A blažený ten, čo budík vôbec nemá a môže pokojne spať tak dlho ako sa mu chce.


Celú noc som ani oka nezažmúril...

Čo proti nespavosti? Problémy so spánkom sa dajú rozdeliť do troch typov. Do prvej kategórii patria trpitelia typu nie a nie zaspať (problémy pri zaspávaní). Ďalší sa zas sťažujú na nekvalitný spánok. Samozrejme nedajú sa vymedziť hranice odtiaľ - potiaľ, zvyčajne sa hovorí o kombinovaných poruchách. Čo nám sťažuje zaspávanie a zhoršuje kvalitu spánku:

- sedavé zamestnanie
- nepravidelný čas zaspávania
- nervozita
- antikoncepcia

Malé triky a zmeny, ktoré nám pomôžu zlepšiť si spánok:

Hlavne čo najďalej od zábavných a informačných prostriedkov
Pre kvalitný spánok je dobré sa aj celodenne vyhýbať novinám, rádiu, televízii..., proste celej tej civilizačnej potope, ktorá zo všetkých strán na nás útočí. Záplava správ, znekľudňujúcich a najrozličnejších dráždiacich informácii má nie len vplyv na kvalitu spánku, ale priam vraždiaci účinok na samotný život všeobecne. Je to rušivé, život sa nám vďaka tomu skracuje a rýchlejšie stárneme. Staré príslovie našich predkov: "Nebuď zvedavý, lebo budeš skoro starý", je v tomto zmysle až neuveriteľne pravdivé. Takže vyhýbať sa spravodajstvu, agresívnym reklamám, filmom, ak vôbec raz za dlhý čas pozrieť nejaký film, tak jedine taký, ktorý len príjemne pohladí dušu, nesmie to byť nič stresujúceho.

Čisté svedomie. Ak niekoho hryzie svedomie, predpoklad zlého spánku je až samozrejmý.
Ďalej pomeriť sa aj s ľuďmi, s ktorými sme v hádke, na ktorých sa hneváme, s rodinnými príslušníkmi, susedmi... Byť s každým za dobre je niekedy ťažké, ale pre dobrý pokojný spánok je to žiadúce.

Ďalšie podporné atribúty

Tryptofán
z neho sa produkuje melatonin v aktívnej forme sa nachádza v zemiakoch, slnečnicových semienkach, rôzne druhy orechov (najmä kešu a burské), strukoviny, čokoláda, klíčky, ovsené vločky a rôzne syry.

Na večer by sa mali konzumovať skôr bezmäsité jedlá, keďže niektoré zložky týchto jedál môžu odbúravať tryptofán.

Vitamíny z rodiny B
B3 (niacín) podieľa sa tiež na tvorbe melatonínu je to jeden z hlavným hospodárov energie je tichým spoločníkom tryptofánu pri premene na melatonín hlavným zdrojom je losos, strukoviny orechy a rôzne semená nachádza sa tiež aj v obilninách, nuž tam dochádza k menšej zrade, keďže je v nich spojený s jeho nestráviteľnými zložkami

B12 (kobalamín) organizátor našich vnútorných hodín. Pilne pracuje na tom, aby sme cez deň boli čulí a cez noc mali hlboký ničím nerušený spánok. zvýšený príjem tohto vitamínu sa odporúča ľudom pracujúcim na smeny a často cestujúcim cez niekoľko časových pásiem. vajcia sú bohatým zdrojom tohto vitamínu

Šalvia
nespáčom sa odporúča uvoľňujúci šalviový kúpeľ trvajúc minimálne 15 minút. Šalvia pôsobí uvoľňujúci a upokojujúco. Čaj tejto bylinky má tiež blahoprajné účinky v prospech spánku a navyše pomáha pri dezinfekcii ústnej dutiny a v boji proti aftám či kútikom.

MUDr. J. Novák




snar banner snar banner snar banner
snar banner snar banner
snar banner snar banner snar banner

snár
A B C Č D E F G H CH I J K L Ľ M N O P R S Š T U V Z Ž
home